Lastige collega’s: zo gaat u daarmee om
|Vrijwel iedereen heeft er wel eentje: een collega die irriteert. En of het nou grote irritaties zijn of kleine ergernissen, vervelend is het zeker! Collega’s zijn immers de personen waar u dag in dag uit behoorlijk wat tijd mee doorbrengt. Maar hoe gaat u op een goede manier om met een collega die irritant gedrag vertoont?
First things first, iedereen heeft wel bepaalde irritaties bij collega’s. Maar de vraag die belangrijk is om eerst te stellen, is of dat aan die collega ligt, of aan u? Heeft de betreffende collega misschien een eigenschap die u niet heeft? Hou er rekening mee dat het niet per se de collega is die u irritant vindt, maar eerder het gedrag dat hij of zij vertoont. En dat gedrag is te veranderen. In het gemiddelde kantoor, zijn dit de meest voorkomende irritaties én hun oplossingen:
1. De ‘lenende’ collega
Hebt u ze ook? Collega’s die uw nietmachine, oplader of schaar lenen zonder te vragen? Of, en die zijn misschien nog wel erger: collega’s die uw spullen lenen en het vervolgens niet meer terugbrengen. En misschien nog wel het vervelendste is als u een collega heeft die uw spullen leent zonder te vragen én het vervolgens niet terugbrengt.
De oplossing: Gelukkig is de oplossing voor dit probleem simpel. Label uw spullen, zeker de items waarvan u liever niet heeft dat collega’s het gebruiken. Het kost maar een paar minuten, maar u zult zien dat u ineens veel meer spullen terugkrijgt. Want, vaak is de intentie van de collega waarschijnlijk helemaal niet om uw spullen te houden, maar weet hij/zij gewoon niet meer dat het geleend is. Een label met uw naam brengt daar zeker verandering in. Wat ook kan helpen, is om duidelijke afspraken te maken: “Ja, je mag mijn oplader lenen, maar ik wil ‘m vanmiddag voor 1 uur terug.”. Hierdoor voelt de lenende collega zich verantwoordelijker.
Heeft u het gevoel dat er items verdwijnen? Dan is er misschien meer aan de hand. Vraag naar bij collega’s of zij hetzelfde probleem hebben en investeer in een ladekast die op slot kan.
2. De herrieschopper
U kent ze wel, de collega’s die hun muziek nét iets te hard zetten of de radio op de afdeling op een zender zetten die zeker niet iedereen kan waarderen. Of misschien heeft u collega’s die regelmatig zo hard praten dat u uzelf nauwelijks kunt horen denken, laat staan dat u degene met wie u een telefoongesprek aan het voeren bent kunt horen.
De oplossing: Aanspreken werkt in veel situaties het beste en dat is in deze situatie ook zeker een prima methode. Vraag vriendelijk of de radio misschien op een andere zender kan of dat uw collega’s misschien ietsje zachter kunnen praten, omdat u uw gesprekspartner niet kunt verstaan. Wees direct, maar probeer niet te streng te klinken. Zeg bijvoorbeeld iets als: “He Bart, vind je het erg om iets minder hard te praten? Ik kan m’n gesprekspartner nauwelijks horen.” Grote kans dat Bart direct zijn stemvolume aanpast en misschien zelfs zijn excuses aanbiedt.
3. De geuraanbidder
Sommige collega’s dragen misschien iets te veel parfum, hebben een flesje geurende handcrème op hun bureau staan of branden zelfs een geurkaars die een, voor sommigen, misselijkmakende geur verspreidt.
De oplossing: Er is een verschil tussen een collega die een keer een minder lekker parfum op heeft en de collega die dag in dag uit een walm aan aftershave achter zich aan heeft hangen. Merkt u dat meer mensen last hebben van de overdadige geuren die een collega met zich meebrengt, dan is het tijd voor actie. Kijk bijvoorbeeld of er mogelijkheden zijn om een beleid in te stellen waarbij sterk geurende parfums, crèmes en geurkaarsen verboden zijn. Soms zijn mensen zich er helemaal niet bewust van en vinden ze het geen probleem om rekening te houden met mensen die gevoelig zijn voor geurende zeep of parfum.
4. De betweter
Heeft u er ook een, een collega die alles nét ietsje beter weet? Welk idee u ook oppert tijdens een vergadering, aanpak u heeft bedacht voor een project en ja, zelfs als u tijdens de lunch een verhaal vertelt; altijd heeft deze collega een opmerking klaar. Een betweter kan waarschijnlijk het bloed onder uw nagels vandaan halen, met als gevolg dat de zakelijke relatie er niet veel beter van wordt.
De oplossing: Om te zorgen voor een fijne werksfeer is het belangrijk om niet te fel te reageren op deze collega. Natuurlijk is het bij vlagen ontzettend irritant, maar in dit geval zal een confrontatie weinig uitrichten. Af en toe kunt u natuurlijk wel de discussie aangaan, maar blijf kalm en beleefd. Maar kies uw discussies met zorg. Omgaan met een betweter kan ontzettend vermoeiend zijn en soms is het maar het beste om die ‘handige’ tips maar zo veel mogelijk te negeren en te glimlachen. Zeg simpelweg iets als: “Bedankt voor de suggestie”, in plaats van in een eindeloze discussie te
5. De luie afraffelers
Misschien wel de vervelendste groep: collega’s die vrijwel niets uitvoeren en verwachten dat u of de rest van het team de onafgemaakte taken afvinkt.
Oplossing: In deze situatie hoeft u zelf waarschijnlijk weinig te doen. Iemand die écht de kantjes er vanaf loopt, is hoogstwaarschijnlijk wel op de radar van zijn/haar leidinggevende. Zeker als hij/zij niet alleen u, maar ook andere mensen in het team daarmee dupeert. Dit probleem lost zichzelf in de meeste situaties dus wel op. Het beste wat u in zo’n situatie kunt doen, is zorgen dat u gefocust en kalm blijft en uw eigen werk zo goed mogelijk doet. Ga niet constant zeuren over het gedrag van anderen. Dit is niet effectief, zorgt dat u zich meer en meer gaat irriteren aan uw luie collega én is slecht voor uw eigen productiviteit.
U zult zien dat wanneer u niet direct in de irritatiemodus schiet zodra een collega ook maar iets doet wat u niet zint, de sfeer een stuk beter wordt. En natuurlijk zullen er altijd kleine irritaties zijn, maar zolang die uitgesproken worden, is er niets aan de hand.